hundutbildaren

Alla inlägg den 5 april 2011

Av Hundutbildaren - 5 april 2011 15:07


I några dagar har jag jobbat med delar i framåtsändande. Framförallt med tempo och riktning. Jag börjar få till det tempo jag eftersträvar, men mitt största huvudbry just nu är att det är väldigt små skillnader i tempot, skillnaden mellan ett bra (sakta) tempo och ett något snabbare är hårfin. Jag har bestämt mig för att hålla på kriterierna och bryter när det går lite för fort, men jag är tveksam till att hon förstår skillnaden.

Min tanke är också att lära henne att ju fortare jag går bakom dessto saktare ska hon gå.

Idag jobbade jag med lite olika belöningsplaceringar, kastade bla leksaken bredvid sträckan, jag tycker mig se en skillnad i tempot när hon har en synlig extern belöning. Kicki fick vid några tillfällen hålla i leksaken rakt framför henne och retas med den, tanken är att bara premiera sakta tempo och bryta på en felsignal och börja om vid för högt tempo. Tyckte att jag fick bra resultat.


Jag jobbade också med störningar bakom, tex att jag små joggar bakom, släpar fötterna, prasslar med jackan och i fickorna, dunkar leksaken i backen, jonglerar med den i luften låtsas kasta den osv.

Oavsett vad jag gör bakom henne så måste hon hålla sin riktning och sitt tempo, jag ser det som en lek mitt jobb är att göra vad jag kan för att störa ut henne, om jag lyckas så drar Riva lärdom av det, hennes chans till belöning försvinner och vi börjar om, faktum är att hon väldigt sällan gör om samma misstag två gånger.


Jag kommer inte börja kedja framåtsändande förrän varje del sitter perfekt. Men utvecklingen går fort eftersom förkunskapen sitter sen förut. Några delar förändras: saktare tempo i andra delen. En tydligare inbromsning vid gruppen, det ska nästan bli ett stopp där innan hon fortsätter sakta fram, och jag vill kunna påverka på tävling utan att behöva säga något, är tempot för högt så ska jag kunna öka på tempot varvid hon saktar ner sitt tempo.





Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Ovido - Quiz & Flashcards