hundutbildaren

Direktlänk till inlägg 10 juni 2011

Så började det

Av Hundutbildaren - 10 juni 2011 18:01

Jag har inte alltid "klickertränat" jag har tränat traditionellt genom att locka och lura. Anledningen till att jag bokade in en helgkurs i klickerträning var egentligen för att jag skulle bredda kunskapen som instruktör. Jag kommer ihåg hur skeptisk jag var till klickern, det gick väl lika bra att säga - bra!?

Småler åt min dåvarande inställning, men nu så här i efterhand är jag glad över att jag var så skeptisk, för jag har en stor förståelse för att andra kan vara skeptiska (innan dom vet bättre  )


Instruktören som jag hyrt in var Ann-Louise Ryrvik från Canis, och vi som gick var ett gäng traditionella hundtränare, hon sattes på prov med många ifrågasättningar. Hon fixade det med glans! Den helgen förändrade mitt sätt att träna totalt. 

Att klickern är en väldigt liten del i "klickerträningen" förstod jag ganska snart.


Ann-Louise visade med sin hund Essie och det var en fröjd att få se hennes hund erbjuda olika beteende. Ann-Louise fick henne att göra saker som hon aldrig tidigare hade gjort och det var helt fantastiskt att se.


Sedan skulle vi testa med egen hund och det var inte helt lätt, att börja klickerträna en traditionellt tränad hund kan vara lite trögt, det beror på att dom är vana att vara passiva och är hjälpberoende. Men efter ett antal repetitioner började det arta sig något. Efter den kursen beställde jag många böcker, letade information på internet och kollade klipp på youtube.

Ganska snart efteråt anmälde jag mig till canis 1-åriga klickertränarutbildning och i samband med den fick jag hem Riva, hon var inte stor när kursen drog igång och hon är klickertränad från start (vilket jag är oerhört glad för, bra tajming) vilken skillnad och glädje det var. Hon fattade direkt, bjöd beteenden hejvilt.

Trots att jag önskar att jag hade haft detta träningssätt på min första hund så är jag ändå på sätt och vis glad över att jag faktiskt har tränat på båda sätten och därmed fått se skillnaden, och den är stor.


Med traditionell träning så är du den som är mest aktiv (lockar, lurar och mutar) hunden är passiv du får jobba mest. Man jobbar med massor av hjälper som det tar lång tid att arbeta bort. Hundens fel leder ofta till irritation och det går ut över hunden. Det är svårt att träna små fina rörelser och detaljer.


Med klickerträning är hunden aktiv medan du är passiv, du är tyst och kan förhålla dig mer tävlingsmässigt. Du använder väldigt få hjälper och de är lätta att arbeta bort. Hundens fel blir till viktiga lärdomar som gör att hunden utvecklas, det blir också mer av en lek haha nu blev det fel, det finns ingen irritation. Du kan träna hur fina beteenden och detaljer som helst tex blinka med ett öga, lyfta en tass, vrid på huvudet osv.

Träningen blir trevlig och tålamodet växer sig stort.


Kom ihåg att bara för att en person går runt och klickar med en klicker så behöver inte detta innebära att personen ifråga klickertränar.


Önskar verkligen att det i varje valpköp skulle ingå en klickerkurs  


 


Trevlig helg!


 
 
Ingen bild

gittan

10 juni 2011 20:17

Jag skulle jättegärna vilja gå riktig klickerkurs med nästa valp... Allt från början, liksom!!

/gittan

 
Madelen

Madelen

10 juni 2011 20:22

Åh, jag känner igen mig! Exakt det om bra tänkte jag med!!!

http://tokryck.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundutbildaren - 30 september 2013 23:31

www.gameonpuppy.se

Av Hundutbildaren - 12 augusti 2013 16:52


  Jag använder ofta targets vid inlärning, det är en bra hjälp som är lätt att arbeta bort. När hunden har lärt sig att markera gång på gång så kan man till exempel använda sig av den vid inlärning av rutan, framförgående/framåtsändande, hopp, stä...

Av Hundutbildaren - 7 augusti 2013 21:53


  Att lära hunden gå fot, tar tid det är många delar och mycket kriterier. Mitt tips är att dela upp det i små delar.   Jag startar med kontakt, först spelar det ingen roll vart hunden befinner sig, den får vara kopplad och så fort den tittar ...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 15:29


  Jag jobbar mycket med tävlingsmässiga ingångar på plan. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll hur hunden förs vid en ingång, men det gör det i de flesta fall. Är hunden ofokuserad vid ingången så kommer den med stor sannolikhet vara d...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 00:26

Dagens tips är att träna och bygga ett högt värde för ingångar vid sidan, både med och utan apport, på köpet får du fin bakdelskontroll, det ser väldigt snyggt ut när hunden jobbar med bakbenen i vänster svängarna.   Ingångar återkommer i alla mo...

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards