hundutbildaren

Alla inlägg den 7 augusti 2012

Av Hundutbildaren - 7 augusti 2012 15:37

 Framåtsändande


Detta moment har jag lagt ner väldigt mycket grundträning på, min tanke har varit att varje liten del ska vara väl genomarbetad och störningstålig. Riva var inte gammal när jag började träna de olika delarna, detta är ett komplext moment som jag tror man vinner mycket på att inte slarva med utan verkligen låta varje del sätta sig.

På följande sätt har jag tränat framåtsändande:


Del tre i momentet


·         Stå stilla framför föraren med huvudet rakt fram.

·         Så stilla framför föraren och klara diverse störningar utan att vrida huvudet.

·         Sakta ta ett steg framåt utan kommando med föraren nära till att börja med och därefter ett antal

meter bakom gåendes……två steg…….tre steg osv.

·         Klara av att trava sakta med extern belöning som ligger på olika håll, och med intern belöning.

·         Längre och längre sträckor.




Del ett i momentet


  Galopp mot target nära håll.

  Galopp mot target långt håll.

  Galopp mot target med extern belöning på olika håll, och med intern belöning.

  Lämna mig på kommando och galoppera till target

  Gå fot lämna mig på kommando och galoppera till target.

  Galoppera rakt ut från mig oavsett riktning utan target.

  Störningssäkra i form av dragningar åt olika håll och försök att få henne att vända huvudet bakåt.


Del fyra i momentet


  Från sakta trav tvär vända på inkallningskommandot

  Komma i full fart

  Komma in till sidan och fortsätta fotgåendet



Del två i momentet


Övergången mellan galopp till sakta trav. Min plan ser ut som följer:


-      Lära hunden att ställa sig på target med näsan rakt fram

-      Ställa sig på target med näsan rakt fram trots störning


När detta funkar gå vidare med följande:


-      Föraren placerar hunden ståendes ca 25 meter från gruppen, jag placerar en belöning i gruppen och en target kommenderar hunden framåt, hunden springer fram till target och får belöningen från gruppen, kriteriet här är att hunden håller positionen framåt det vill säga inte vänder sig om på target.

-      Hålla positionen oavsett vart jag befinner mig

-      Störningssäkra beteendet

-      Varva träningen genom att lägga dit och ta bort target



Nu är det dags att från ståendes i gruppen få in sakta trav framåt, detta kommer automatiskt när jag

fortsätter att gå emot henne bakifrån, då det är en väl inarbetad signal på att trava sakta.


Gruppen ska bli en signal för hunden som betyder att den ska göra en tempo växling.



Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards