hundutbildaren

Alla inlägg den 10 augusti 2012

Av Hundutbildaren - 10 augusti 2012 01:01

När jag ska träna eller tävla med min hund vill jag att den ska släppa allt runt omkring sig och bara koncentrera sig på mig och på sin uppgift.

Men hur kommer man dit? Dels genom att från början lära hunden att jag är en stor tillgång. Jag är den som sitter på resurserna – jag är en resurs för hunden, jag är rolig att vara med, hos mig händer det grejer, dock inte hela tiden – men förväntan finns. När jag tränar med min hund så vill jag ha en träning som är konfliktfri, träningen ska vara det bästa min hund vet.

 

 


Hunden måste successivt lära sig att koncentrera sig längre och längre stunder. Jag måste träna upp en uthållighet hos hunden. Om hunden inte orkar koncentrera och fokusera sig på träning så kommer det inte heller att ske på tävling. När den klarar koncentrera sig utan störningar runtom sig så är det dags att börja introducera lite störningar, nya miljöer, andra människor, hundar, ljud, bilar you name it. Ju mer din hund klarar av desto lättare blir tävlingssituationen.


Jag vill att appellplanen , tävlingsplatsen ska vara en barnlek för min hund.


Här följer förslag på platser att störningsträna på:

 

Tänk dock på att hundar är individer och reagerar olika på olika saker, så om jag har en hund som älskar människor över allt annat så är en folksamling kanske det absolut svåraste för min hund att klara av, har jag däremot en hund som reagerar starkt på motorfordon så är det målet att sträva mot. Sätt dig ner och gör en lista på vad din hund reagerar starkast på, detta är erat mål, om din hund klarar av att jobba, fokusera och koncentrera sig i denna svåra situation, då klara den det mesta. Men vägen dit kan vara både lång och krokig, gå sakta fram. Se det som att ni övningskör, först börjar ni på en parkering, sen kanske en otrafikerad grusväg osv........ slutmålet är motorvägen. Vad är motorväg för din hund ?

 

Jag börjar gärna träna inne, utan störningar hunden har då lätt för att koncentrera sig på mig. När beteendet sitter, börjar jag snabbt introducera olika störningar i början använder jag gärna belöningen som störning jag använder också mig själv, orkar hunden koncentrera sig på sin uppgift om jag petar på den tex. Även detta trappas upp successivt, jag vill att hunden ska tycka detta är en rolig lek, alltså får inga korrigeringar ske om hunden tappar fokus, jag håller bara inne med belöningen.

 

Nästa steg – orkar hunden koncentrera sig när saker händer runtom, det kan tex vara att barnen leker i närheten av oss, eller att barnen hjälper mig att försöka störa ut hunden, genom att gå nära, ha en hundleksak, krypa runt, prata, locka, klappa i händerna, hoppa jämfota osv endast fantasin sätter gränser, men trappa upp det pö om pö. Om det blir för svårt och hunden misslyckas gång på gång, gör det lättare igen gå tillbaka i träningen låt hunden lyckas.

Men det är också viktigt att våga gå vidare att inte fastna på ett störningssätt, har hunden klarat samma störning tre fyra gånger utveckla, försvåra – gå vidare.

Att träna inne och sedan göra det ute kan vara ett stort steg, var beredd på att gå tillbaka i träningen och göra det lättare igen, börja utan störning på ett ställe som hunden känner till, trädgården tex.

Nästa steg, en mindre känd plats, sedan en okänd . När detta fungerar börja leta upp störningar, här följer några exempel:

En lekpark med barn i.

Träna vid en fotbollsplan där en träning eller match pågår.

På ett torg med människor i rörelse.

I ett parkeringsgarage.

Hemma hos bekanta eller/och släktingar.

På någon välbesökt rastningsrunda.

Joggingspår.

Vid en sjö med ankor.

Utanför en konsert.

Utanför en butik.

I en galleria (om hundar tillåts där)

I närheten där en hundkurs pågår eller gå en hundkurs.

På en camping.

Vid en hästhage.

I ett ridhus.

Vid en skola.

 

 


Listan kan göras lång, ta alla tillfällen du får att träna i olika miljöer med olika typer av störningar. Om du tränar på en offentlig plats får du räkna med publik och kanske nyfikna frågor, se detta som ett utmärkt tillfälle både för dig och din hund att koncentrera er med publik. Gör dock inte misstaget att tappa fokus själv när något runt om er sker, om du gör det så kommer med all sannolikhet din hund att göra det. Om någon vill prata eller om du vill prata – pausa din hund, genom att eventuellt lägga den ner, koppla upp den eller något liknande, låt inte hunden glida iväg och göra annat, kanske till och med belöna sig själv. När vi inte tränar får hunden gärna ha lite tråkigt, den ska längta efter nästa pass, inte hitta på egna grejer, detta är viktigare än man kan tro, ta som exempel tävlingssituationen ni kommer in på planen och får inte köra igång direkt istället vill tävlingsledaren prata lite, hunden ser ingen skillnad på detta och när ni tränar, därför tappar den fokus och börjar nosa runt för att hitta något annat att sysselsätta sig med, väldigt vanligt och inte speciellt konstigt den har ju lärt sig detta från träningen. Så kom ihåg pausa hunden innan du pratar. 

 

Om jag vill att hunden ska ge mig 100% uppmärksamhet så måste jag göra detsamma!

 

 

 

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards