hundutbildaren

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2012

Lyckas på Tävling

Av Hundutbildaren - 13 augusti 2012 14:29

 

Var noga med grundträningen!

Det går utmärkt att fort och relativt lätt lära in ett tävlingsmoment, - Men hur hållbart blir det?


Skapa en målbild av hur du vill att momentet ska se ut. Planera utefter målbilden, dela upp momentet i så små kriterier du kan, detta gör det lätt för hunden att lyckas, träna därefter alla delar tills dom sitter "perfekt", innan det är dax att kedja ihop delarna till ett färdigt moment.

Momentet blir i slutändan hållbart och väl genomarbetat.

Kvalitets säkra genom att tillföra störningar och svårigheter. Utmana hunden att göra fel för att få en bättre förståelse för uppgiften. Undvik inte störningar och svårigheter sök upp dom istället, hitta hundens svagheter och jobba med dem.

Störningar = roliga lekar som innebär att hunden koncentrerar sig bättre.

Om momentet ser dåligt ut på träning så kommer det inte se bättre ut på tävling, snarare tvärtom.


 


Träna svårare än vad det är på tävling

 

Jag vill att min hund ska tycka att det blir lätt på tävling, därför tränar jag med mycket mer kriterier, precision och detaljer än vad som egentligen är nödvändigt. Kedjorna blir längre och svårare på träning för att hunden ska lära sig att fortsätta jobba trots utebliven belöning på både träning och tävling.

Hunden måste jobba för att få - man lär den att behålla fokus, kraft och energi i momentet.

Alla delar är lika viktiga.


När något blir fel

 

Ibland blir det fel i träningen, detta beror alltid på mig, jag har kanske gått för fort fram eller ställt för höga krav. Jag låter inte hunden få sota för mina misstag - jag gör då en ny träningsplan.


Att hunden gör fel ibland är ett måste för utvecklingen framåt. Om jag tex tränar stadga i stå, så vill jag få hunden att röra sig någon gång, så att den lär sig skillnaden - står jag stilla kommer belöningen. - Rör jag mig så missar jag belöningen. Jag använder alltså ingen typ av korrigering eller ens ett - nej, utan håller endast inne med att ge belöningen, jag brukar också säga - oj, som en felsignal, men i neutralt läge på rösten alltså utan hot. Här kan jag också retas med belöningen, typ kolla här vad jag har som du missade.


Kedjor

 

Att träna kedjor, alltså flera moment på raken utan att belöna ger viktig information, det är ofta här vi kan se vart i momenten det brister.

I kedjorna kommer bristerna fram tydligt och det blir lätt att plocka ut dom till detalj och moment träningen.

I kedjan tränar jag hundens uthållighet. Vilket är något av det viktigaste på tävling.


Ritualer

 

Att skapa ritualer i träningssituationen underlättar både för mig och hunden på tävlingsdagen.

Hur värmer jag upp min hund på bästa sätt - för att behålla rätt attityd?

Hur ska vi beträda planen?

Hur ska jag betèe mig i momenten?

Hur förbereder jag min hund på bästa sätt inför nästa moment?

När tävlings programmet är klart - hur belönar jag min hund?

Alla dessa delar vill jag att min hund ska känna igen från våran träning. Hunden blir trygg och jag likaså.


 


Dubbelkommandon

 

 Måste du ständigt gå och småprata med hunden för att den ska fortsätta att jobba, så kommer du vara tvungen att göra detta på tävling med, och ni kommer få ordentliga poängavdrag. Lär hunden istället att din tystnad och stela gång betyder att hunden är på rätt väg, snart kommer belöningen. Träna på detta sätt redan från början, gör inte din hund beroende av hjälper.

 

Underhållning av moment eller utveckling?

 

Tränar du för att underhålla och repetera momenten eller tränar du för att förfina detaljer, utvecklas och få till ett bättre utförande?

Det är en stor skillnad! Det finns alltid saker som kan bli bättre. Varje träningspass ska leda någonstans, tänk på målbilden, hur vill du att hunden ska utföra detaljen/momentet/kedjan? Planera - träna - utvärdera : Blev det som du tänkt dig.

Ibland kan en liten detalj göra hela skillnaden.


 

På bilderna Marita och fina lilla Keep


 



 
 
Sofie

Sofie

13 augusti 2012 15:43

Vilket inspirerande inlägg!
Blir riktigt sugen på att träna och gå en kurs hos dig!

Mvh Sofie

http://goldeneyediza.wordpress.com

Hundutbildaren

13 augusti 2012 15:49

Roligt att kunna inspirera :)

 
Lillan

Lillan

13 augusti 2012 22:08

Åh, vilka fina bilder du tog på honom! Bra skrivet! Kramis!

http://vattenhunden.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundutbildaren - 30 september 2013 23:31

www.gameonpuppy.se

Av Hundutbildaren - 12 augusti 2013 16:52


  Jag använder ofta targets vid inlärning, det är en bra hjälp som är lätt att arbeta bort. När hunden har lärt sig att markera gång på gång så kan man till exempel använda sig av den vid inlärning av rutan, framförgående/framåtsändande, hopp, stä...

Av Hundutbildaren - 7 augusti 2013 21:53


  Att lära hunden gå fot, tar tid det är många delar och mycket kriterier. Mitt tips är att dela upp det i små delar.   Jag startar med kontakt, först spelar det ingen roll vart hunden befinner sig, den får vara kopplad och så fort den tittar ...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 15:29


  Jag jobbar mycket med tävlingsmässiga ingångar på plan. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll hur hunden förs vid en ingång, men det gör det i de flesta fall. Är hunden ofokuserad vid ingången så kommer den med stor sannolikhet vara d...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 00:26

Dagens tips är att träna och bygga ett högt värde för ingångar vid sidan, både med och utan apport, på köpet får du fin bakdelskontroll, det ser väldigt snyggt ut när hunden jobbar med bakbenen i vänster svängarna.   Ingångar återkommer i alla mo...

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards