hundutbildaren

Alla inlägg den 5 december 2012

Av Hundutbildaren - 5 december 2012 22:47

I Juni sålde jag företaget i Säffle och i måndags startade jag upp här i Karlstad. Den stora skillnaden är att jag inte kommer ha någon lokal, det finns en stor fördel, det är betydligt friare och vi kan variera plats varje dag om jag vill.

Inskolningen går över förväntan, snälla och trevliga hundar.


Jag tänkte skriva lite om hur jag tänker med mina egna hundar i en sån här speciell situation. Alla mina hundar har fått vara med när jag jobbat. Men för att det ska funka så finns det saker som måste fungera:


Inkallning - mina hundar har alltid fått gå lösa, jag har fullt upp med att ha andras hundar i koppel.


Kunna hålla sig på avstånd - det är inte säkert att den hunden jag för tillfället går med uppskattar andra hundar, ska jag då kunna ha med mina så måste jag veta att de kan hålla ett avstånd och inte komma fram.


Lägga sig på avstånd och ligga kvar - Om jag är ute och går och vi får möte av något slag så vill jag kunna lägga mina hundar tills de mötande har passerat. Om jag går med hundar som klarar att mina kommer in till oss och går vid sidan så är det en bättre lösning för då kan vi fortsätta att gå.


Gå vid sidan - om man får möte eller kommer ut på nån väg eller trottoar då vill jag att mina ska kunna gå med som om de vore kopplade.


Inte bry sig nämnvärt om andra hundar - detta är en vanesak, när de är med hela tiden så lär de sig fort vilka hundar som går att närma sig och inte. I vuxen ålder har jag aldrig behövt använda någon signal för att mina ska hålla ett visst avstånd till vissa hundar de har känt det själva, de har blivit duktiga på att läsa andra hundar. Men jag vill inte heller att mina hundar ska busa igång hundar som jag går med, då blir det svårt för mig att hålla.


Vara lyhörda på mig - jag har inte riktigt tid att gå och titta efter mina hundar de får tidigt lära sig att ha noga koll på mig.


Ignorera bilar och andra människor - detta gällde främst när jag drev pensionatet där det hela tiden kom kunder, jag lärde dem tidigt att gå upp på verandan och lägga sig när en bil körde in på infarten.


Fungerar de här bitarna så är det inga problem att ha dem med.





Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Ovido - Quiz & Flashcards