hundutbildaren

Alla inlägg den 10 december 2012

Av Hundutbildaren - 10 december 2012 13:56

Nu har jag gjort tre lydnadsklass elit tävlingar och jag har fått massor av värdefull information som jag kan plocka med mig in i träningen.


I helhet är jag väldigt nöjd. Vi har lyckats hitta en uppvärmning som ger en bra balans, en samlad ingång på plan med fokus. Inga större fokustapp under tävlingens gång. Dessutom kan jag på signal få henne att fokusera utåt på de momenten där det behövs. Vi har börjat få in en rutin inför de olika momenten som hjälper henne att förstå vilket moment som är på gång. Energinivån är bra.


Jag har tabbat mig en hel del själv och gjort onödiga fel (som i sin tur kostat poäng) pga att jag varit för dåligt påläst, men jag börjar också bli varm i kläderna och få grepp om hur allt fungerar.

Så i helhet bra men vi har många detaljer att jobba med. Inte minst på den senaste tävlingen blev detta tydligt då små detaljer blev väldigt kostsamma betygsmässigt.


Vi har jobbat mycket med position eftersom Riva har en tendens att gå alldeles för långt fram i fotgåendet, speciellt om hon är het (vilket hon ofta är). Positionen har dock blivit bra och på de två senaste tävlingarna har jag varit väldigt nöjd och inte fått någon kritik på positionen i rörelse. Däremot så sätter hon sig alldeles för långt fram vilket jag både ser och fått kritik om, detta gäller både i fotgåendet och i ingångar. I ingångarna har hon också hamnat snett ibland.


Sättandena i både fjärren och när jag ska sätta henne upp i andra moment är smygande (lite typiskt B-C) jag tror detta har att göra med att hon väntar på sin belöning och därmed hamnar i lite ”trance”. Har ju dumt nog många gånger gett henne belöning efter ett smygande uppsitt så det är bara att ta till sig och träna på.

I inkallningen har jag fått nerdrag för att hon skulle kunna ställa sig fortare. Läggandet gör hon bra men jag tycker nog själv att även det kan bli snabbare och bättre.


Sättande under gång har vi helt missat på två tävlingar, fattade efter andra tävlingen varför! Jag sa kommandot på ett helt annat sätt på tävling mot vad jag gör på träning. Man lär sig genom att filma, så på den senaste tävlingen hade jag detta med mig i bakhuvudet och mycket riktigt hon satte sig. Ibland vill man förtydliga ett kommando genom att säga det högre och tydligare men det ger sällan rätt effekt.


Vittringen har hon gjort väldigt bra på alla tre tävlingarna, men jag har fått några tugganden på slutet och sanningen är att jag sällan tränar hela momentet, utan belönar när hon är på väg mot mig. Så här måste jag plocka ut den delen och träna ordentligt på. Ett tiomässigt utförande som dras ner flera pinnar för lite tugg är ju så onödigt, speciellt när det är relativt lätt att komma till rätta med.


Konskick: här har hon en tendens att springa i en liten båge till konen för att sedan vända upp, detta är något som jag inte alls varit medveten om, men som jag fått kritik om och kunnat se på filmerna. Dessutom vill jag ha bättre tempo, hon galopperar men inte fort nog i min smak. Så raka skick och bättre tempo. Sen måste jag vara snabbare med mitt stå kommando, har på kritiken fått att hon självständigt ställer upp vid kon, vilket hon ju också gör men som kan döljas med ett bättre tajmat kommando.


Fjärren har jag helt börjat om med eftersom hon förflyttar sig framåt. Tror att det ligger en hög förväntan hos henne då det är sista momentet och hon vet att en häftig externbelöning väntar. Jag har bytt namn på skiftet mellan sitt till stå, stå heter numera back i det skiftet och jag har lärt om den rörelsen. Efter en veckas träning testade jag det på senaste tävlingen och det gick bra. Bra att träna inomhus nu under vintern.


Sen gör jag massa galna grejer som blir väldigt tydliga på film. Jag försöker att låsa axlarna men faller ibland tillbaka. Varje gång jag blivit filmad på tävling så ser jag saker som jag försöker ta till mig. Det är otroligt nyttigt att se tävlingen i efterhand så man kan reflektera över allt, både det jag gör och det hunden gör. Man får också se om känslan på plan stämmer överens med hur det ser ut utifrån.


Vi har mycket att träna på inte bara dessa detaljer utan också helheten, detaljerna ska fungera i kedjan både momentkedjan och i tävlingsprogramskedjan. Det är relativt lätt att få detaljerna att bli bra när man tränar dem för sig, men en helt annan sak att få dem att fungera när du lägger på många moment på raken, därför vill man att det ska sätta sig i ryggmärgen. Det måste bli en form av hjärntvätt. När du hoppar på cykeln behöver du inte tänka på att trampa det kommer av sig självt.


Nästa tävling är om ungefär en månad! Då kommer jag även göra debut med Inka vilket ska bli väldigt spännande!


Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards