hundutbildaren

Direktlänk till inlägg 6 februari 2013

Kursdag 2 Gott & Blandat

Av Hundutbildaren - 6 februari 2013 18:39


Dag två fanns inget tema utan vi körde väldigt individuellt med olika delar. Här kommer därför ett hopplock av lite allt möjligt.


Tävling

 

När man gjort några starter (främst i elit, där samma program körs, eller om man fastnar i en klass) så lär sig hunden vilket moment som är sist och då kommer även en belöningsförväntan in. I elitklass är fjärrdirrigering det sista momentet vilket är ett lugnt moment, här vill man inte ha en för ivrig hund då finns risken att den rör sig för mycket, inte lyssnar eller gör något annat som den inte ska.

Men hur ska man komma ifrån det? Man vill ju självklart ge sin hund en ordentlig belöning efter ett helt tävlingsprogram. Maria gav rådet att kliva av planen köra ännu ett eller två moment och därefter belöna, välj något som du vet att hunden är säker på och variera även detta. Ett klokt råd som jag kommer utöva redan på nästa tävling eftersom jag har en hög förväntan i fjärren.


Aktivitetsnivån är viktig både i träning och tävling. Är hunden lagom i aktivitet: Ja – fortsätt jobba.

Nej – ändra något.  

Det är lätt att man tränar på utan att analysera. Aktivitetsnivån kommer smitta över på momentet. Kör du alltid frittfölj det första du gör precis när du tagit hunden ur bilen och den egentligen är alldeles för het då kommer den känslan tillslut genomsyra hela det momentet. Kör du rutskick det sista du gör på träningspasset när hunden är trött och inte orkar ta i ordentligt då kommer det drabba utförandet i längden och hunden kommer inte ta i ordentligt.


Fokusera


Jag tror att det lätt kan bli för mastigt om man tänker på alla moment på en gång, det är svårt att fokusera på det som faktiskt är viktigt för den klassen som du och din hund är i om man kör ettans moment plus massa elit moment.


Naturligtvis finns det moment som är svåra som man behöver börja i tid med. Men i varje klass läggs ju grunder inför nästa klass. Att få fina grunder och moment som hunden blir säker på är mycket värt. Dessutom tycker jag det är riktigt roligt att få bita tag i nya moment när det är dags att gå upp en klass.

Under resans gång så lär jag mig också mer om min hund och hunden mognar vilket gör att strategin för inlärningen kommer ändras förfinas och bli bättre allt eftersom.


Ha fokus på vissa delar och detaljer i träningen. Skriv några rader med utvärdering. Se till att du får en bra utveckling av momentet, varje träningspass ska ta er framåt, om det inte gör det fundera på varför. När du är nöjd med resultatet så byter du fokus.


Kom ihåg:

Träningen ska vara skoj

Motivera med bra planering

Utvärdera och analysera


Tävlingsträning


Tävlingsträna ofta, även med unga hundar plocka de delar du har. Även om din hund inte kan gå fot så kan ni göra en ingång på plan genom att gå baklängesmarsch. Dina träningskompisar kan kommendera dig i bakgrunden när du tränar vadsomhelst.


Gör små kedjor med de delar som du har, det behöver inte vara moment det kan lika gärna vara ett trick, det väsentliga i den här träningen är att lära hunden att bli uthållig. (ibland får man utföra flera olika ”moment” innan belöningen kommer)  


Byt miljö ofta, ha olika störningar, utnyttja dina träningskompisar.


Utvärdera följande efter en tävlingsträning

Detaljer

Moment

Helhet

Gör en priolista inför fortsatt träning och ha ett tydligt mål


Trigger ord


Jag har olika triggers både på träning och tävling. Läten som betyder olika för hunden och som ska få den i rätt aktivitetsnivå. Andas ut tungt kan vara lugnande inför tillexempel fjärr. Andas hetsigt kan vara en trigger för att springa fort till kon exempelvis. Naturligtvis sker det diskret inför ett moment på själva tävlingen och på träning är det en mer omfattande och tydlig ritual. Jag märker en enorm skillnad, ska hunden springa fort så kan min trigger förbereda och ladda ordentligt. Den lugnande triggern är svårare men här måste man tänka aktivitetsnivå, ge den lugnande signalen först när hunden är lugn vid inlärning och tvärtom.


Stadgemoment


Platsliggning och sittande i grupp är viktiga moment och kräver mycket träning. Börja tidigt. I sittande i grupp vill vi att hunden ska tänka oavsett vad som händer så lägger jag mig inte ner eller reser mig upp. I platsliggning så tränar jag efter ett råd som Maria gav för flera år sedan: enda sättet för någon att få upp min hund från platsen är att gå fram och lyfta bort den. Bra målbilder.



  Lina tränar stadga med Zaphod Maria stör



 
 
Ida L

Ida L

6 februari 2013 19:09

Vilket bra blogginlägg!! Mycket nyttig och bra information, härligt :) mycket man inte tänker på och många "aha".. Kan tänka mig hur det var för er på kursen :) avis!

http://Idaljunggren.wordpress.com

 
Madelen

Madelen

11 februari 2013 09:02

Det är så otroligt roligt och lärorikt för mig att få se filmerna och läsa tankarna. Tack så jättemycket!

http://tokryck.wordpress.com

Hundutbildaren

11 februari 2013 09:05

Roligt att höra :) tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundutbildaren - 30 september 2013 23:31

www.gameonpuppy.se

Av Hundutbildaren - 12 augusti 2013 16:52


  Jag använder ofta targets vid inlärning, det är en bra hjälp som är lätt att arbeta bort. När hunden har lärt sig att markera gång på gång så kan man till exempel använda sig av den vid inlärning av rutan, framförgående/framåtsändande, hopp, stä...

Av Hundutbildaren - 7 augusti 2013 21:53


  Att lära hunden gå fot, tar tid det är många delar och mycket kriterier. Mitt tips är att dela upp det i små delar.   Jag startar med kontakt, först spelar det ingen roll vart hunden befinner sig, den får vara kopplad och så fort den tittar ...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 15:29


  Jag jobbar mycket med tävlingsmässiga ingångar på plan. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll hur hunden förs vid en ingång, men det gör det i de flesta fall. Är hunden ofokuserad vid ingången så kommer den med stor sannolikhet vara d...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 00:26

Dagens tips är att träna och bygga ett högt värde för ingångar vid sidan, både med och utan apport, på köpet får du fin bakdelskontroll, det ser väldigt snyggt ut när hunden jobbar med bakbenen i vänster svängarna.   Ingångar återkommer i alla mo...

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards