hundutbildaren

Direktlänk till inlägg 4 april 2013

Bör rena teoretiker hålla kurser?

Av Hundutbildaren - 4 april 2013 23:04

Jag  har funderat på olika instruktörers kompetens på sistone. Vad gör en bra instruktör till en bra instruktör? Hur tänker man som kursdeltagare?



Ett exempel: Fredrik är utbildad kock och arbetar som hemkunskapslärare, han kan receptboken utantill men han kan inte laga mat. Maten bränns vid, det kokar över, smakar dåligt, osv. Men han jobbar med att lära andra laga mat! Han är duktig med allt det teoretiska, kan alla termer och kan väldigt mycket fakta runt alla ingredienser, men hur går det när han ska visa och instruera i det praktiska arbetet?


Jag tror ni förstår vart jag vill komma.


Om en instruktör har en inkallningskurs vill man då som kursdeltagare att instruktören själv ska ha en hund som kan komma på inkallning eller spelar det ingen roll? Instruktören vet ju hur man lär in det rent teoretiskt.


Om jag vänder mig till en instruktör för att jobba med utfall mot andra hundar medan instruktörens egna hund ständigt gör utfall, kommer jag då kunna känna förtroende för denne?


Det finns omständigheter som gör att man misslyckas i sin hundträning, dåliga mentala egenskaper hos hunden, dåliga erfarenheter (påflugen av en annan hund tex.) Men ärligt talat om hunden är någorlunda normal och man ändå misslyckas kan man då lära andra att lära sina hundar?


Jag har gått många utbildningar, läst massa böcker, pluggat på, gjort prov, lärt mig alla ”fina” termer och begrepp. När jag står ute och håller kurs är det inte den fina frasen ur den braiga boken som jag lär ut, det är mina praktiska kunskaper som är min bästa kunskapskälla, visst har utbildningarna och böckerna hjälpt mig mycket i min träning men det är först när jag jobbat med det praktiskt som jag vet om det fungerar eller ej oftast måste man modifiera, ändra, lägga till nåt, ta bort nåt… En hund reagerar på ett sätt, en annan på ett helt annat. Kan jag hjälpa kursdeltagaren med något som jag aldrig lyckats med själv, bara läst om?


Om en instruktör ska hålla en tävlingskurs fast denne aldrig själv har tävlat, eller tävlat med ständigt dåliga resultat, är denne då kompetent att hålla en sådan kurs? Det finns många aspekter till varför det kan gå dåligt, mycket att skylla på (nerver, miljö, störningar osv osv), men faktum kvarstår är denna instruktör kompetent nog.


Jag tycker instruktörens hund är ett kvitto på dennes kunskaper (återigen så är jag mycket väl medveten om att det finns faktorer som gör att även en instruktör misslyckas) men om det sker med flera olika hundar som denne har, och om denne ständigt väljer hundar med mentalt dåliga egenskaper är denne då duktig på att läsa hund?


Vårt jobb innebär inte bara att vi ska instruera kursdeltagaren, vi ska kunna plocka fram det bästa hos både förare och hund oavsett personlighetstyp och hundtyp. Vi ska kunna läsa av både hund och förare. Ge lättfattliga instruktioner och kunna ta blixtsnabba beslut beroende på hur hunden reagerar. Det finns inte en mall ”följ den här så kommer ni lyckas” man måste kunna läsa av och ändra beroende på reaktioner och resultat.


Mycket kritik har riktats mot universiteten, utbildningarna har dålig verklighetsförankring. I en nyligen gjord undersökning var få företagare nöjda med den kunskap de nyutbildade hade. Vilka står och lär eleverna? Teoretiker! In med lärare som varit ute i ”verkligheten” (det borde vara ett kompetenskrav) som vet vad eleverna kommer ha nytta av, vad som är viktigt att kunna, vad man ska lägga fokus på.

Detsamma måste väl gälla för instruktörer?


När det gäller hund så blir man aldrig färdig lärd, det finns alltid mer att lära, frågan är räcker det att ha goda teoretiska kunskaper. Hjälper det någon att slänga runt "fina" obegripliga (för nybörjaren) termer, som gör att kursdeltagaren känner sig lite dum. Och det värsta, om kursdeltagaren misslyckas så kan man alltid lägga skulden hos denne, "dåligt ledarskap" (spyr lite lätt i munnen). Visst kan det finnas hopplösa fall då man har svårt att nå den som går kurs av någon anledning, men i de flesta fall går det att hjälpa och guida kursdeltagaren till framgång och om man inte klarar det så kanske man ska rannsaka sig själv. Det finns alltid konkreta lösningar för varje problem, det ska inte behöva bemötas med "luddiga" utsvävningar, eller skuldbeläggas.


Vore intressant att höra hur ni tänker angående detta. Enligt mig finns det många duktiga kompetenta instruktörer där ute men det finns en hel del dåliga och om man inte är lite kritisk i sitt val av instruktör så kan det faktiskt få stora och jobbiga konsekvenser.


 
 
Line

Line

5 april 2013 08:01

Jag håller med dig!
Skulle aldrig gå en kurs för en utbildad instruktör men som själv inte lyckats på området kursen behandlar.
När jag väljer instruktör väljer jag i första hand efter meriter (i lydnad tex har tränat upp flera elithundar med goda resultat) och sen kommer jag under träningens gång märka om instruktören är pedagogisk nog för att passa mig och min hund. Trivs vi så kommer vi igen, funkar det inte så letar vi vidare.
Praktik före teori!

http://tokhundarna.wordpress.com

 
Ingen bild

Maria Törnvall

5 april 2013 08:49

Kan bara hålla med i det du skriver.. Vi som går kurs vill ha någon med erfarenhet och kunskap och som kan hjälpa oss i praktiken med våra hundar.. Annars kunde vi ju läsa dessa böcker själva och hamna i eliten. Det finns många bra instruktörer men det finns nog tyvärr fler som är dåliga. Alla kanske inte kan hjälpa mig med allt och då får jag plocka russinen ur kakan och ta till mig av det som de är bra på.. Har jag lite tur så hittar jag någon som passar mig och min hund väldigt bra och då är dessa instruktörer guld värda.

 
Carin Grönkvist

Carin Grönkvist

5 april 2013 13:20

Mycket bra. Håller med dig fullt ut. Finns så många som håller kurser med "fikon- språk" och slänger sig med fina termer för att det ska låta så himla bra. Stackars kursdeltagare som känner sig ännu mindre vetande. Vad jag har märkt eller har en känsla av är att de som själva inte har presterat några resultat är de som är mest tvärsäkra på hur hundträning ska gå till. Jag tycker att ju mer jag lär mig desto mer vet jag vad lite jag kan....

http://caringronkvist.blogspot.se

 
Hanna

Hanna

5 april 2013 15:32

Håller med till viss del. Bara för att man inte lyckas med sin egna hund, så betyder det inte att man inte kan se saker hos andra och komma med tips och/eller idéer :). Däremot tycker jag det är värre med instruktörer, som har "fina" meriter, men inte kan lära ut överhuvudtaget.

http://www.kennelblagul.blogspot.se

 
AC

AC

5 april 2013 15:36

Jag skulle aldrig någonsin gå en kurs eller ens på ett föredrag med någon inom tex drag som aldrig har presterat något. Visst kan man ha otur med hundar, domare osv men de tillfällena borde vara så pass få att de goda resultaten överskuggar de dåliga. Det finns alldeles för "mycket snack och lite verkstad" där ute.. Jag har inte gått så mycket kurser men de kurser där jag verkligen känt att jag fått ut något utav är när instruktören själv har haft olika raser som tävlat med (tänkte främst på lydnad då).

http://www.lillaliam.se

 
Jennie

Jennie

5 april 2013 16:35

Jag måste säga att jag håller med Hanna. :)
Eller egentligen så håller jag med er allihop.
Skall jag gå en kurs, betala pengar för träningshjälp, så vill jag att min instruktör skall kunna själv i praktiken. Jag pysslar ju med agility. Och att ha en instruktör som inte kan visa dom olika bytena i fart, när man själv tvivlar på att det ens är fysiskt möjligt, måste ju kunna "överbevisa" mig. ;)

Men är man på öppen träning, eller egenträning och man får hjälp, så kan det också vara otroligt bra. :)
Många gånger kan bara ett par ögon som ser dom fel man gör hjälpa, då gör det mig absolut ingenting om personen är helt grym på det teoretiska, men usel på det praktiska. :)

Oj, vad rörigt det blev nu. ;)

http://zatungarna.hundpoolen.nu

 
Mats Eriksson

Mats Eriksson

5 april 2013 16:36

Det finns många teoretiker i hundvärlden. Många av dessa agerar även som instruktörer, med bravur. Tyvärr finns det många skräck exempel. De kan inte få sin egen hund att sitta. Oavsett om de har en hel förpackning med "Mamma Scans köttbullar". Jag håller med de flesta kommentarerna på detta inlägg. Som instruktör behöver man inte vara världsmästare. Men man bör ha så pass mycket erfarenhet av hundar och människor. att man kan sätta sig in i en kursares situation. Och på ett pedagogiskt sätt framföra tips, råd och man bör ha någon form av tävlings erfarenhet. Annars tror jag att instruktören får det svårt att förmedla sina kunskaper.

http://hundvett.com

 
Sofia

Sofia

5 april 2013 16:47

Jag håller med Hanna till fullo! Jag tycker det är värre att se de som kan prestera, men inte kan lära ut. Det finns dem med...

http://www.boggas.se

 
Zandra

Zandra

6 april 2013 07:39

Har länge gått och funderat i samma banor och tänkt göra ett inlägg om det. Det känns nästan som du varit i mitt huvud = mycket bra skrivet ;)

Däremot kan jag också tycka att man som instruktör bör ha erfarenheter av att misslyckas och utvecklingen av det. Först då kan man förstå kursdeltgare på alla nivåer.

Tex innan jag skaffade min andra hund. Så tänkte jag: Inkallning - hur svårt ska det vara? Visst ligger det lite träning bakom och lite andra faktorer men det är ju inte så svårt eller?

Sen när jag skaffade min andra hund som har mycket mera jaktlust än den första så sattes jag verkligen på prov. Och jag kan säga att jag både gråtit och slitit mitt hår och tänkt: om inte jag ens kan få min egen hund att komma på inkallning, hur tusan ska jag få andras hundar att göra det?

Idag är avståndslydnaden mycket bättre och det var länge sedan hon inte lyssnade på en inkallning. Men litar jag på henne till 100 %? - NEJ, det gör jag inte! Däremot har jag blivit mer ödmjuk inför människor med samma problem (och andra). Och jag har fått en herrans massa redskap att lära ut som jag inte skulle haft om jag fått en till hund som var som min första.

Samma sak kan jag känna i tävlingsgrenar där min första hund är väldigt speciell och svår motiverad. Jag är så sjukt tacksam över att ha fått en sån hund för om jag bara hade haft hundar som min andra hund då hade jag inte haft förståelsen för hur man kan jobba med svår motiverade hundar eller för hur de förarna känner sig.

Så ja, erfenheter är extremt viktigt. Men jag tycker nästan erferenheter av att misslyckas och ha det svårt lär mig som instruktör mer än erferenheten av att direkt lyckas (även fast det också är bra lärdomar).

http://www.goldendays.nu

 
Cecilia

Cecilia

6 april 2013 14:30

Jag kan hålla med till viss del, håller med Hanna där. Jag skulle inte gå för någon som inte har kommit någonstans, men det betyder inte att personen kan lära ut. Jag kan tycka det är skittråkigt att gå kurs för folk som ex bara kan sin ras, och ska de hjälpa mig, så kan de liksom inte för jag har en annan ras. Vilket jag tycker gör att man INTE är en bra instruktör. Jag har inte kommit långt, (2:a pris i lk2) men detta är min första hund och vi har bara hållt på i drygt ett år. Jag har inte den lättaste rasen att jobba med heller, men jäklar vad han har lärt mig saker.

http://ceesthekees.wordpress.com

 
Ingen bild

Linda

8 april 2013 09:56

Jag gillar teoretiker och är lite sån själv. Jag tycker om konkreta termer och fackspråk. Jag har större problem med gamla erfarna hundtränare som har inställningen att man inte behöver några teoretiska kunskaper. Visst är det en stor fördel med erfarenhet, både i att instruera och att träna egen hund, och att vara i topp i sin egen sport (eller har perfekt vardagslydnad). Om jag var ny på hund hade jag dock hellre velat komma i kontakt med någon som kunde förklara "tänket" för mej, själva inställning till lärandet och inlärning i teorin, än någon som kund få mej att lära hunden att sitta till varje pris (och kanske med en tråkig metod). Särskilt för nybörjare tycker jag att tänket är det viktigaste. När man själv är klar med hur man vill lära sin hund saker, är det lättare att sålla vad man vill ta med sej från kurser med framgångsrika instruktörer.

 
Ingen bild

Lennart B

11 april 2013 22:32

Jag håller med till viss del. Jag vill dock hellre att en person med rätt "sinne" lär mig och mina hundar än någon med fel "sinne" och rätt utbildning. Se till att personen med rätt personlighet gör rätt jobb. Alla kan lära sig (nästan) vad som helst men få vuxna människor kan, eller vill byta personlighet. Om man låter en empatilös person gå genom alla utbildningar gällande hund kommer personen fortfarande inte vara en bra utbildare eller förare. En person som däremot plockar upp både hundens och människans reaktioner och sinnesstämning är enligt min mening mycket mer värdefull för alla parter.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundutbildaren - 30 september 2013 23:31

www.gameonpuppy.se

Av Hundutbildaren - 12 augusti 2013 16:52


  Jag använder ofta targets vid inlärning, det är en bra hjälp som är lätt att arbeta bort. När hunden har lärt sig att markera gång på gång så kan man till exempel använda sig av den vid inlärning av rutan, framförgående/framåtsändande, hopp, stä...

Av Hundutbildaren - 7 augusti 2013 21:53


  Att lära hunden gå fot, tar tid det är många delar och mycket kriterier. Mitt tips är att dela upp det i små delar.   Jag startar med kontakt, först spelar det ingen roll vart hunden befinner sig, den får vara kopplad och så fort den tittar ...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 15:29


  Jag jobbar mycket med tävlingsmässiga ingångar på plan. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll hur hunden förs vid en ingång, men det gör det i de flesta fall. Är hunden ofokuserad vid ingången så kommer den med stor sannolikhet vara d...

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 00:26

Dagens tips är att träna och bygga ett högt värde för ingångar vid sidan, både med och utan apport, på köpet får du fin bakdelskontroll, det ser väldigt snyggt ut när hunden jobbar med bakbenen i vänster svängarna.   Ingångar återkommer i alla mo...

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Skapa flashcards