hundutbildaren

Alla inlägg den 6 augusti 2013

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 15:29


Jag jobbar mycket med tävlingsmässiga ingångar på plan. Man kan tycka att det inte spelar så stor roll hur hunden förs vid en ingång, men det gör det i de flesta fall. Är hunden ofokuserad vid ingången så kommer den med stor sannolikhet vara det under resten av tävlingsprogrammet.


Jag vill träda in i min och hundens bubbla så fort jag sätter hunden vid sidan av planen innan jag blir inkallad av tävlingsledaren.


Jag vill ha koncentration, fokus och attityd det vill säga en glad hund som älskar det vi gör.


Jag tränar mycket på nya platser och med folk som kommenderar, precis som på tävling.


Mycket belöningar i början och successivt längre och längre tid emellan belöningarna. Jag varierar också mina belöningspunkter. Jag vill att den till synes tråkiga ingången ska vara rolig och väl inarbetad. Jag tränar det lika ofta med den rutinerade hunden som med den orutinerade.


Som ni kan se på filmen så jobbar jag oftast och gärna med externbelöning, denna kan jag sedan använda mig av på tävling.








 

Av Hundutbildaren - 6 augusti 2013 00:26

Dagens tips är att träna och bygga ett högt värde för ingångar vid sidan, både med och utan apport, på köpet får du fin bakdelskontroll, det ser väldigt snyggt ut när hunden jobbar med bakbenen i vänster svängarna.


Ingångar återkommer i alla moment och om hunden slarvar och tycker ingångarna är tråkiga så betyder det att ni kommer få poängavdrag i alla moment. Lägg därför mycket tid på att göra dem roliga och snygga.



Tyvärr har jag haft problem med att ladda upp filmen med de olika övningarna på bloggen, men den ligger på Hundutbildarens sida på facebook, gå gärna in och kika, klicka här.

Presentation


Hundutbildaren
Vi anordnar Utbildningar, kurser, föreläsningar, Clinics och Läger

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hundutbildaren


Ovido - Quiz & Flashcards